Erasmus+ “HAI – Hydroponics, AI and IoT for Sustainable Education”

Το 1ο Γυμνάσιο Παπάγου υποδέχτηκε τους εταίρους του στο πλαίσιο έργου Erasmus+

Από τις 14 έως τις 18 Ιουλίου 2025, εταίροι του έργου από τέσσερις χώρες της Ευρώπης -Τουρκία, Ιταλία, Βουλγαρία, Πορτογαλία- συγκεντρώθηκαν στην Αθήνα για την επίσημη εκπαιδευτική συνεδρία του έργου Erasmus+ “HAI – Hydroponics, AI, and IoT for Sustainable Education” (Υδροπονία, Τεχνητή Νοημοσύνη και Διαδίκτυο των Πραγμάτων για τη Βιώσιμη Εκπαίδευση). Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Εξερευνώντας την Υδροπονία: Συστήματα, Οφέλη και Εφαρμογές», που διοργανώθηκε από κοινού από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το 1ο Γυμνάσιο Παπάγου, έδωσε υπόσταση στα βασικά θέματα του έργου μέσω διαλέξεων, πρακτικών συνεδριών και συνεργατικής μάθησης.

Η εκπαίδευση ξεκίνησε με μια ολοήμερη επίσκεψη στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου οι συμμετέχοντες  έλαβαν μέρος στο ετήσιο θερινό σχολείο και ήρθαν σε επαφή με κορυφαίους ερευνητές στον τομέα της καλλιέργειας εκτός εδάφους. Ο καθηγητής Δημήτριος Σάββας εισήγαγε τη βασική ορολογία και στρατηγικές διαχείρισης θρεπτικών συστατικών, ενώ ο καθηγητής Νίκος Κατσούλας ηγήθηκε συνεδριών σχετικά με τα μικροκλίματα θερμοκηπίων, τον τεχνικό εξοπλισμό και τον ρόλο της υδροπονίας. Οι συνεδρίες έθεσαν μια ισχυρή επιστημονική βάση και έθεσαν τον τόνο για το υπόλοιπο της εβδομάδας.

Την Τρίτη, η εστίαση μετατοπίστηκε στις πρακτικές εφαρμογές. Η εκπαίδευση, που πραγματοποιήθηκε στο 1ο Γυμνάσιο Παπάγου, με επικεφαλής το Πανεπιστημιακό ίδρυμα της Κωνσταντινούπολης Bahçeşehir (Τουρκία), προσέφερε εμβάθυνση στις βασικές αρχές των υδροπονικών συστημάτων και την ενσωμάτωση του IoT στην παρακολούθηση των καλλιεργειών. Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να εξερευνήσουν διαφορετικά υδροπονικά μοντέλα, να κατανοήσουν τον σχεδιασμό συστημάτων και να εξετάσουν πραγματικές προκλήσεις, όπως η αποδοτικότητα του νερού και ο αυτοματισμός συστημάτων.

Η συνεδρία της Τετάρτης, με επικεφαλής τον οργανισμό Sucessos Criativos (Πορτογαλία), επικεντρώθηκε στην ψηφιακή διάσταση του έργου. Η εκπαίδευση διερεύνησε με ποιους τρόπους η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να ενσωματωθεί σε υδροπονικά συστήματα χρησιμοποιώντας αισθητήρες, πλατφόρμες cloud και έξυπνη συλλογή δεδομένων. Οι συμμετέχοντες συζήτησαν επίσης πώς η υδροπονία μπορεί να συνδεθεί με μαθήματα STEAM και σχολικά προγράμματα σπουδών, ενισχύοντας τη σημασία της για τη σύγχρονη διδασκαλία. Ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα ήταν η επίσημη παρουσίαση της πλατφόρμας HAI, ενός ψηφιακού εργαλείου που αναπτύχθηκε για να υποστηρίζει τα σχολεία στη διαχείριση υδροπονικών έργων, στην παρακολούθηση δεδομένων και στην ενίσχυση της συνεργασίας σε όλη την Ευρώπη.

Η Πέμπτη σηματοδότησε την επιστροφή στο πανεπιστήμιο για μια πιο προηγμένη εξερεύνηση των στρατηγικών θρεπτικών συστατικών. Ο Δρ. Rodney Thompson άνοιξε την ημέρα με μια περιφερειακή προοπτική για τα μεσογειακά συστήματα καλλιέργειας, ακολουθούμενη από πρακτική καθοδήγηση από τον Tommaso Barbagli σχετικά με τους υπολογισμούς θρεπτικών συστατικών και την ερμηνεία δεδομένων. Αυτές οι συνεδρίες ενίσχυσαν την ανάγκη σύνδεσης της επιστημονικής γνώσης με στρατηγικές διδασκαλίας στις οποίες οι μαθήτριες και οι μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν ενεργά.

Η τελευταία ημέρα προσέφερε ένα πολιτιστικό κλείσιμο σε μια εποικοδομητική εβδομάδα. Οι εταίροι επισκέφθηκαν και ξεναγήθηκαν από επίσημο ξεναγό στην εμβληματική Ακρόπολη των Αθηνών, αναλογιζόμενοι τη βαθύτερη σύνδεση του έργου με την ευρωπαϊκή κληρονομιά, τη συνεργασία και την καινοτομία. Αυτή η συμβολική στιγμή υπογράμμισε τη δέσμευση του έργου να γεφυρώσει την εκπαίδευση, την τεχνολογία και τη βιωσιμότητα πέρα ​​από τα σύνορα.

Οι μετακινήσεις των συμμετεχόντων έγιναν με το λεωφορείο του δήμου Παπάγου-Χολαργού. Ευχαριστούμε για τη συνεργασία τη δημοτική αρχή, και ειδικά τον δημοτικό υπάλληλο κ. Βασιλάκη για τη διάθεση του λεωφορείου και τον οδηγό κ. Τασόπουλο για τις υπηρεσίες του.